onsdag

Förlorarsystem

Eftersom jag har tjatat i det orättvisa i att låta målskillnad väga tyngre än inbördesmöten alltsedan jag var med och åkte ur Allsvenskan med Bajens damer 2015 med minsta möjliga marginal så är jag konsekvent och anser att Holland borde gått till slutkval istället för Sverige. Holland spelade oavgjort i Solna och vann i Amsterdam och tog alltså 4 poäng mot Sveriges enda pinne. Att vi gjorde jättemånga mål mot Luxemburg var såklart bra gjort, men det borde anses viktigare att Holland vann en match mot oss och vi ingen mot dom (ja, jag skriver dom och inte dem, jag är inte tolv år).



Hade det varit samma regler i VM-kvalet som i kvalet till EM där inbördes möten med all rätt rankas högre än målskillnad så hade förutsättningarna inför gårdagens match varit mer normala eller vad man ska kalla det. Då hade Sverige inte haft råd med en förlust och Holland hade fallit på oavgjort och vi hade fått se en match med ett mer vanligt ansikte. Det blir skevt på alla håll när ett av lagen kan förlora med monstersiffror.
Inbördesmöten ska alltid gå före målskillnad.

1 kommentar: