onsdag

En generation riktiga hjältar

I lördags tog morsan med mormor upp till hennes Hälsingland och jag blir varm i hjärtat när jag ser på bilderna på hur hon lever upp när hon trampar gammal mark.

Min idol
Eftersom jag har haft den här bloggen fjantigt länge vid det här laget så har jag skrivit det mesta tidigare, men vissa saker tål några upprepningar. Som till exempel att det är svindlande när man tänker på vad som har hänt under hennes livstid. Gluttarna idag som mest verkar drömma om något slags låtsasjobb som innebär att man gör så lite som möjligt och syns så mycket som möjligt kommer aldrig kunna förstå resan som mormor har gjort. Den började med häst och vagn när Sverige var lika lågt utvecklat som dagens fattigaste länder i Afrika och sedan har mormor och hennes generation byggt våra bortskämda liv. 


Men Åsbackadammen som syns i bakgrunden har legat lika blank i alla år...alla 92 år. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar