onsdag

Fucket


Efter att ha varit medlem i Kommunal i nästan ett kvarts sekel har Albin bytt fackförbund till Unionen och räknas nu tydligen som någon slags tjänsteman trots att han utför precis samma sysslor som tidigare. Albin har under alla dessa år inte varit allt för imponerad av den hjälp han har fått av Kommunal dom gånger det har behövts.

En gång frågade han hur det kom sig att en nyanställd fick högre lön än dom som var fullbetalda - det tog Albin 7 år att nå upp till högsta lönenivån - Albin fick veta att han var en rasist och sen la dom på luren.
När han frågade om det fanns möjlighet att få ut lön retroaktivt av Stockholm Stad eftersom det hade visat sig att Albin hade haft för låg lön i nästan tio år så blev svaret "Du ska vara glad att du har jobb" och sen la dom på.
När Albin och några av hans sotarkollegor fick sparken utan giltiga grunder så såg förvisso Kommunal till att Sotarmästare Sundström fick betala fett skadestånd - men pengarna tog facket - Albin och hans kamrater fick inte en dollar.

Annars har Albin som sagt inte hört mycket från Kommunal under dessa decennier, men nu när Albin har varit Unionare i tre veckor så ringde det igår en tjej från Kommunal och ville ställa frågor huruvida Albin var nöjd med att vara medlem. Albin hade alltså varit medlem sedan 1986 och när han äntligen byter förbund så ringer dom och frågar om han är nöjd med att vara medlem. Snitsigt.

4 kommentarer:

  1. Babygym
    http://www.lekmer.se/renderimage/renderthumb/true/maxx/390/maxy/250/alt/1%7C450%7C382/id/Fisher-Price,_musikaliskt_babygym

    SvaraRadera
  2. Menvaihelahelvteärdetdär???!!!

    SvaraRadera
  3. Om jag minns bättre än Albin!? så fick Kommunals medlemmar skadeståndet när det gäller Sundströmsaffären! Det skadestånd som kunde tas ut var stort om det gick till facket, men man förhandlade ut en annan lägre summa till Albin och de andra medlemmarna istället. I övrigt så blir jag lika imponerad som Albin =)
    (om Albin inte fick några dollars så får han tala om det för mig, så ska jag sparka på några av mina ombudsmän, för jag är fortfarande medlem!)

    SvaraRadera
  4. Så var det nog ja - jag minns mest bara att jag tyckte att kräket Sundström kom undan för billigt. Fick väl så det räckte till en flygbiljett till Bangkok eller nått sånt.

    SvaraRadera