torsdag

Aldrig får man vara riktigt nöjd

Vad kan väl passa bättre än att skriva om regn en sån här dassig dag.


Letade flygstolar igår och hittade flyg till Yangon fram och tillbaka med Thai Air via Bangkok för 6900 och det fanns dessutom gott om platser i augusti, vilket kan vara bra eftersom vi är några stycken som är sugna på en gemensam resa. Så långt var allt både fröjd och frid, men så kom jag på att Bill tipsade mig om att kolla hur pass mycket Myanmar (Burma) påverkas av regnperioden i Sydostasien som ju med lite variationer sträcker sig i stort sett över hela sommaren. Jag har till exempel varit i Thailand och Laos några gånger under den blöta perioden utan att märka att det regnade mer än vanligt och det beror såklart på om man befinner sig vid kusten, på en ö en bit ut eller inåt land som i Laos.


Det visade sig att Myanmar tydligen påverkas en hel del på grund av sin position västerut och att det i Yangon regnar så in i helvete i augusti. 30 dagar i snitt och över 600 mm, vilket betyder ett vattenfall på morgonen, ett mitt på dagen och ett till skyfall på kvällen. Alltså, ett och annat monsunregn har jag inget emot, det är bara att sätta sig under ett tak och sörpla i sig en öl eller två, spana slött på en och annan groda och sen går det över, men det får gärna vara lite mer uppehåll än 4 timmar om dagen.

Fan också...hmm...undrar hur vädret är i södra Laos i augusti...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar