tisdag

Jaha, finns det bilar!?

I denna veckans Södermalmsnytt bjuds man på en insändare där en svårt förvirrad arkitekt tror sig ha en lösnings på bostadsbristen som råder i Stockholm. För att liksom mjukstarta och förvarna om att han verkligen är en helidiot så börjar han med att skriva att högre hus inte ger fler bostäder. Nähä nä! Jag inbillar mig i alla fall att det bör gå att klämma in fler lägenheter i en kåk som är 40 våningar hög än om man nöjer sig med en bottenvåning.

Men sen kommer hans stora genidrag - han tycker att det bör byggas lägenheter Hornsgatan. Alltså på själva körbanan där bilarna kör runt idag. Hur har han tänkt sig att bilarna ska ta sig fram? Om vi bygger tunnlar under hela staden så kan vi trolla bort alla bilar, men det går som alla förstår bara i fablernas värld. Men han kanske menar att det ska flygas in varor med helikoptrar till Södermalm - men då lär en blodpudding kosta någonstans runt 1200 kr och det tycker i alla fall jag är lite för blodigt.

Jag fattar att det är skitigt på Hornsgatan och att bilar spyr ut avgaser - men det går inte bara att tro att det går att trolla bort alla bilar hux flux. Dom finns där av anledningar och en av dessa anledningar är att Stockholm är en stad. Visst, jag ser också gärna att trafiken styrs om eller kanske ner i tunnlar - men jag ser även gärna realistiska förslag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar