söndag

Tunnlarna

Idag korde vi "Ture-turist" och dammade ivag 08.00 i en buss till Viet Congs tunnlar i Cu Chi. som vantat var det lite av en turistfalla, men guiden var en fesslig krigsveteran och man kunde kopa bira. Sjalva krypandet i tunnlarna som en gang i tiden var 250 km langa och som en del tillbringade over 25 ar i blev ett antiklimax. Den lille mannen som skulle visa oss vagen med sin lampa i dom 60-80 cm hoga gangarna lymade namligen ivag som en skallad ratta och jag som var forste man efter honom hade fullt sja att haka pa den flyende mannen. V som kom efter med ett koppel brudar som inte hann med fangades i totalt morker och fick forsoka folja mina rop.
 
Vi har forfarande inte blivit pakorda av nagon av dom 3 miljonerna motorcycklarna som finns i staden. Peppar, peppar...
Rodlysena har en fiffig sak (dom fa som finns) dom har gront, gult och rott som vanligt och sen har dom en raknare ovanfor som raknar ner fran 30 sek tills det slar om. Slugt.
 
Sen har vi upptackt att det ar kul att kunna lasa alla skyltar. Idag sag vi t ex "Longh Hang Pungh Joint Stock Company".
 
Imorgon bitti aker vi vidare till dom svala bergen i Dalat. Ska tydligen vara runt 20 grader varmt och vackert.
Vem vet, jag kanske slar alla rekord och hyr en cyckel. Det far ni i sa fall lasa om har sen, om jag inte vurpar och slar mig fordarvad.

2 kommentarer:

  1. Fett kul att läsa dina betraktelser!
    Fortsätt.

    SvaraRadera
  2. Var det någon mer än du som kunde gå raklång i tunnlarna?

    SvaraRadera