lördag

Rex Hotel

Idag satt jag pa taket uppepa det klassiska Hotel Rex och fick da ett sms fran sopakare E som hade sett Sverige ga till hockeysemi hos David pa Chaweng Beach och meddelade mig detta. Ett klassiskt sms pa ett historiskt tak.

Haromdagen tankte jag gora nagot at min look. Jag satt och tog mig nagra pilnser pa kvallen och det kom fram en kis som bar pa en trave bocker som var lika hog som Peps Persson och fragade mig om jag ville tjacka en. Da mitt svar visade sig negativt stegade han vidare till bordet bredvid dar det satt ett galant par runt 50, slevade upp en stor pase marijuana som han ville kranga pa dom. Han fragade dom men inte mig!
Igar var ordningen aterstalld, jag fick erbjudanden om grasliga inkop var tionde meter. Jag avbojde.

Efter promenaden snubblade jag in hos barberaren, gjorde ett brumljud och drog handen over skallen. Barberaren nickade, jag satte mig i stolen och han skred till verket.
Huvudet blev snaggat och flott och jag var pa vag att stalla mig upp. Da blev jag nedtryckt i stolen igen och ryggstodet falldes ned. I ogonvran sag jag hur min van barberaren tog pa sig ett slags handskar med vad som sag ut som sma borrmaskiner pa varje hand. Sen kopplade han hela skiten till eluttaget och hade i och med detta forvandlas fran min van barberaren till en ond skurk i en Batman-film.
Sen greppade han tag i min rot och det brummade sa in i hela glodheta helvete. Han holl pa i sakert 20 minuter och vibbrade min skalle som efter det kandes som en klick smor. Det brukar den forvisso gora, men nu var jag lika mjuk pa utsidan.

Som avlsutning sa ska jag beratta om det som har forbryllat och imponerat oss mest har i Ho Chi Minh och det ar hur man korsar gatan. Gator som kryllar av motordrivna och trampfordon.
Glom allt man har lart sig om att titta hoger och vanster. Nej, man kliver helt enkelt rakt ut i trafiken med fast blick och gar i ett jamt tempo rakt over gatan. Och det funkar!
Man anvarar endast for att man inte kliver in i nagot fordon och ska bara ha koll pa sin egen fardriktning. Detsamma galler dom som kommer farande pa motorcyckel, bil, buss eller vad det kan vara. Det ar darfor man ska knalla i ett jamt tempo sa att dom som korsar din vag ska kunna anpassa sin fardriktning och undvika dig. Det gar mot allt som vi har lart oss om trafikvett och kanns helt livsfarligt, men det funkar-tills nu iallafall...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar