fredag

Billig bira!

Igar hamnade vi pa ett litet stalle har i Nha Trang som salde fat-bira for 1:25 kr styck! Man kan alltsa kopa 80 stora fina goda ol for 100 kr!
Vi hade redan innan vi hamnade dar raknat ut att jag kanar in ca 450 kr om dagen pa att dricka bira har. Nu vagar jag inte tanka pa vad jag gar plus, for da far jag val for mig att stanna kvar.
 
Det ar storre skillnad pa Vietnam och Thailand an vad jag trodde. Dom ar mer som oss, eller som fransmannen. Inte lika exostiskt och mystiskt som Siam. Allt ar ratt franskt over huvud taget, boulevarder, 3 meter breda hus med tusentals sma balkonger, baugetter, sliskigt sott kaffe i faniga sma koppar och grodor serveras pa krogarna.
Dom ar ratt effektiva och rejala, rent pa muggarna med toapapper, man far nastan alltid det man bestaller och den stilen.
Sen ar det lite markligt att vara i ett land som kanns lika kommersiellt som Thailand och samtidigt se roda flaggor med hammaren och skaran overallt.
Exostikt ar daremot flickornas skoluniformer. Det vimlar av vitkladda barn som cycklar och gar till och fran skolan. Dom ror sig med en viss grace, ett rorelseschema som dom sen verkar bara vidare restena livet.
Pa vagen hit kantades vagen av langa lammeltag med vitkladda barn.
En vag som dessutom bjod pa en utsikt som var nagot av det underbaraste mitt fungerande oga har skadat. Vi akte pa serpentinvagar ned for bergen och man sag djupa dalgangar som fick en att bara gapa.
 
Av nagon anledning sa kan jag inte komma in pa Albin-bloggen har i stan, jag mejar in det har, men ni far garna lamna kommentarer. Det tycker vi ar sa fessligt och kul. 

3 kommentarer:

  1. Att slåss mot Vienameser är som att hamra på en flytande kork. Den dyker bara upp någon annanstans.
    Sagt av en amerikansk officer under Vietnamnkriget.

    SvaraRadera
  2. Grymt imponerad av din Travelogue, Albin.

    Annars brukar du bara sitta på en pall och supa, vad har hänt ?

    SvaraRadera
  3. anonymous var jag

    SvaraRadera