måndag

Tubing & caving.

Gardagens badande loste vi med att lata en tuk-tuk kora oss en bit upp for floden och bevapna oss med varsin tjock innerslang fran typ en traktor. Sen var vi redo for "tubing", vilket innebar att man flyter pa sitt dack nedfor den stilla flytande floden och langst vagen star det nasare och skriker "Beerlao, Beerlao, Beerlao!" och nickar man (vilket man gor ofta) sa stracker dom ut en bambupinne och drar in en till flodbanken och man far sig en flarra bira och sen flyter man vidare.
Man kan aven stanna och hoppa av vid flodbarer som spelar musik och erbjuder en att svinga sig ut over floden i ett rep med en pinne pa. Vi valde en som var sisadar 5-6 meter hog och det rackte for oss. Jag slappte taget nar jag pikade hogst upp och fick mig en duktig flygtur som resulterade i en trasig trumhinna (men V tycker att jag gnaller och jag tycker att det bubblar i orat) V slappte ocksa hogt upp och holl for nasan i luftfarden, nagot som roade dom som jobbade dar. Men sen flot vi forbi dom hogre gungorna.
Ett parti pa mitten sa flot man forbi ett extra hogt berg som skot rakt upp fran floden och jag tankte "vackrare an sa har blir det inte".
Vi stannade inte sa mycket sa for oss tog det "bara" 5 timmar och ratt manga Beerlao. Bland det basta jag upplevt.
 
Pa kvallen blev vi osams om en sa larvig sak som lysknappen pa toan. Men enligt jantelagen sa far ju ingen dag bli for bra.
 
Idag ville den overaktive V borja dagen med att leta grottor. Vi hittade grottor gott folk.
Forst knatade vi ca 30 minuter mot ett berg, forbi bufflar, kor och getter. Sen klattrade vi uppfor berget i 20 minuter och jag svettades som ingen vit man har svettats tidigare. Daruppe hittade vi 2 grottor som var otroliga och ungefar som vi hade hoppats pa och nojda i hagen klattrade vi ned igen. Dar nere fick bokstavsbarnet V syn pa en skylt som sade "Swiming Cave 50 m." och det kunde hon saklart inte missa.
Framme vid grottan satt det en gubbe och rokte en joppe. Nar vi kom sa hangde han pa mig ett bilbatteri runt halsen som var kopplat till en usel lampa sen klev han in i berget med oss. Vi trodde att vi skulle spatsera en liten bit in och sen hitta en underjordisk sjo. Vi hade fel. Gubben ledde oss langre och langre in det totalmorka berget, uppfor, nedfor, krypande genom hal, klattrande pa stegar, over bambupinnar. Gubben sa ibland "Now small 2 minut, then big". Det blev aldrig "big", men efter ungefar 20 minuter in i morkret sa lyste han ned i vatten och sa at oss att dyka i. V klev i och simmade runt lite och sen plumsade jag i och da ville gubben att jag skulle simma in under vattnet genom ett hal som han sa i ungefar 5 meter for att sen komma till en storre simpol. Men da blev det lite for mycket "Fangarna pa fortet" for mig sa jag sa att det var dags for oss att vanda, dessutom sa hade jag ju ingen lampa dari det svarta vattnet.
Han tyckte att det var ok att vanda sa det gjorde han. Utan oss! Han pep ivag som en liten ratta och dar stod vi mitt i ett berg med en fisig liten lampa. Vi kom till slut ut leriga och dana, V hade dessutom nagra nya bulor i skallen.
Allt detta gjorde jag innan dagens forsta bira...herregud!
 
Nu har bokstavsbarnet hittat en lirare som ska kora oss till en lagun. Mer om det sen...om jag overlever...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar