lördag

Presentkort


Nu på julen är det poppis att ge bort presentkort, ofta grundat på vissen fantasi och ren och skär lathet. Jag vet, för jag brukar själv ge bort presentkort.

Men samtidigt retar jag mig på detta av handlarna lömska och sluga påhitt. Det jag retar mig på är att jag som köpare inte tjänar någonting på att handla ett presentkort. Om jag köper ett sådant kort för låt oss säga 100 kr så får jag ett kort som kan bytas mot varor eller tjänster för just 100 kr.
Vad jag då har lyckats med är att jag har bytt min piffiga hundralapp som jag kunde köpa vad jag ville vart jag ville med mot ett presentkort som bara fungerar som valuta på det ställe där jag köpte det. Jag har därmed låst mina 100 kr till ett inköpsställe och förvandlat min hundralapp till ett klart mer begränsat verktyg.
Vad har jag då tjänat? Ingenting, den enda som har tjänat något är den handlare som sålde kortet till mig. Idiotiskt.

Om jag istället hade fått köpa kortet för exempelvis 90 kr och fått ett presentkort till värdet 100 kr så hade det varit symbios och jag hade känt mig nöjd.

Nu kan någon invända och säga att då kan man köpa presentkort till sig själv varje gång man ska handla och på så sätt tjäna på det.
Det stämmer och det är ett dilemma som jag inte har något svar på och som jag skiter i för det är inte mitt problem. Om jag låser mina pengar till ett visst företag så vill jag ha någon fördel av det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar