måndag

Bergman


Inget ont om Ingmar, men herregud vad vi kommer att plågas gröna nu när TV-kanalerna ska tävla röven av varandra genom att visa hans gamla skitfilmer om och om igen.

Och fy fan vad jag kommer att ruttna på alla retrotöntar med sina fula trendpolisonger, tantväskor med bandet över bröstet, gällivarehängbyxor, nyckelkedjor och pajasglasögon när dom ska kvasitävla om vem av dom som är den största Bergman-fantasten även fast dom inte begriper ett förbannat dugg av dom där mossiga gamla filmerna.

Jag tyckte att Ingmars filmer var skit när han levde och jag tycker att det är skit när han är kolix. Sen är det en annan femma att det säkert var en trevlig prick. Men jag är inte djup nog för att uppskatta skräp.

Ha det bra och lycka till i din nya värld Bergman.

4 kommentarer:

  1. Instämmer till fullo Albin.
    Klart att man som svensk är stolt över den gamle kåtbockens bidrag till filmhistorien men han har också utmålat svenskar till en gäng dysterkvistar och själmordskandidater i sina filmer.
    Snacka om att allting gick i moll i de flesta av hans alster.

    Tänker nu på Woody Allen. Han måste vara helt förkrossad.

    SvaraRadera
  2. Jag blir förvånad över din inställning till Ingmar. En man som till och med hade sinnesnärvaro att dö under vargtimmen. Jag har alltid tyckt att du och Ingmar är rätt lika av er. Man skulle kunna sitta en hel kväll och bara se sköna klipp från hans filmer precis som man kan se fotbollsmål eller turneringssammandrag med samma behållning. Jag älskar i alla fall flera av hans filmer och håller nog Gycklarnas afton som en av de främsta.

    SvaraRadera
  3. Du räknas inte - du jobbar på Konstfack och är därmed diskad i åsiktsdjungeln om Ingmar. Fan, du lever ju i svartvitt.

    SvaraRadera
  4. Kul att Bergman var stor utomlands. Men jag har försökt se några av hans "mästerverk" och alltid stängt av efter 15 min. Har aldrig fattat nånting, och om jag inte uppskattar en film så är den i regel dynga. Instämmer med Albin.
    Pretantiöst, svartvit dynga som filmvetenskaparna jublar över. Blääää.

    SvaraRadera