lördag

Osocialstyrelsen


Nu när Socialstyrelsen har beslutat att folk som klassas som utbrända inte längre ska sjukskrivas för detta tillstånd, borde det då inte beslutas att själva ordet utbändhet raderas från svenska språket? För om man tydligen inte kan bli utbränd längre så borde vi väl inte ha någon användning för det ordet heller. På samma sätt som att låt oss säga att dom kommer på att man inte ska få vara hemma och vila upp sig om man har blivit innebränd – vips så är ordet värdelöst – om man nu inte dör på kuppen.
Men om vi har kvar ordet utbränd så måste man tamefan äga rätt till sjukpenning om man drabbas av det.

Samma sak är det med idiotopisk smärta eller ”idiotsmärta” som det även kallas och den smärtan kallas så för att läkarna – än så länge – inte vet vad den beror på. Har man oturen att hamna i klorna på denna djävulska värk så blir man alltså inte sjukskriven på grund av att läkarna inte kan förklara varför man har ont – men dom har minsann hittat på ett ord för denna åkomma som tydligen inte finns för dom vet inte varför den finns.
Tro mig, om det är någon som känner till detta så är det jag.

Vad fan är det som händer med Sverige?! Varför ska vi sluta ta hand om varandra? Om det vore en ekonomisk fördel så skulle jag förstå det cyniska i det hela – men det är väl ingen som tror att det ligger en nationalekonomisk vinst i att ha en stor grupp utslagna människor som inte bidrar med någonting. Är man sjukskriven så finns i alla fall hoppet kvar. Det enda sättet det här beslutet kommer att spara pengar på är när folk som mår som skit börjar ta livet av sig i högre utsträckning. Kanske är det planen och i så fall ser jag verkligen det cyniska i det hela.

1 kommentar:

  1. Jag håller helt med dig.. det är ofattbart korkat detta.. Min syster blev utbränd för ett par år sedan och fy vad sjuk hon var.. det var hemskt, jag ska skriva en insändare..

    SvaraRadera