onsdag

Saablar!

GM låter Saab stå på egna ben - är det överhuvudtaget någon som är förvånad. Det kan inte komma som världshistoriens största skräll att jänkarna skulle knulla Saab istället för att offra några av sina egna. Ni har väl inte glömt det gamla hederliga uttrycket "Ställ dig som en Saab".


Sen är det många saker jag undrar över gällande rättegången mot Pirate Bay-grabbarna och det jag funderar mest på är varför det just och enbart är Pirate Bay som står vid skranket. Borde inte även till exempel Google i så fall stå till svars - testa att googla exempelvis "Coldplay torrent" så får ni se. Då erbjuds ni en uppsjö av valfria torrenter som ni lät som en en plätt glatt kan ladda hem. Vad är den stora skillnaden och vad är det som just Pirate Bay gör skurkigare än alla dessa övriga?

5 kommentarer:

  1. Ditt resonemang kring The Pirate Bay kontra Google lutar en aning.

    Google står knappast för det illegala materialet, det är ju länkar till sidor som har det illegala materialet som de visar.

    Du kan även söka efter mord, bankrån, barnporr, dif, folkmord etc på Google. Hur många tusen år ska de sitta bakom galler enligt din mening?

    Och framför allt - hur länge ska de ansvariga utgivarna av media skaka galler? Även de förmedlar samma saker i dagstidningar, tv, radio etc...

    Men de ansvariga på The Pirate Bay får för min del gärna hänga ett par år i pungkulorna.

    SvaraRadera
  2. Jag skrev inte att jag menar att det är så - jag skrev att jag funderar och inte fattade. Nu har du förklarat så nu fattar jag. Men vad är det för skillnad på Pirate Bay och dom andra sidorna som man kan googla upp och hitta torrenter på då? Om Pirate Bay släcka så finns det ju hur många andra likadana sidor som helst att välja på.

    SvaraRadera
  3. Undrar hur många miljoner de lägger ner på den här rättegången mot pirate bay grabbarna. Dessa fattiga skivbolagsjättar och filmpampar. De jobbar i fel ände, lite nytänkande vore väl på sin plats. Lägre priser fler (betal) nedladdningsmöjligheter kanske.

    SvaraRadera
  4. Utan att lägga in några värderingar eller synpunkter i den här frågan så kan man i alla fall konstatera att det blir en smula patetiskt när en gottstältare som Björn Ulvaeus säger "Ska det vara så förbannat svårt att betala för sig?". Det blir lite ihåligt när man säger så samtidigt som man sitter på ett berg av guld. :)

    SvaraRadera
  5. Tikkanen...word!
    Snacka om att pamparnas strateger liknar bajens styrelse.. Vi är svaga på mittfältet..låt oss anställa en ekonomi assistent...
    Det finns en ny teknik att forska i som tillfredställer kund likväl som artist... låt oss kämpa för det gamla som ingen vill ha, annat än de som redan har så mycket.

    Albin...
    Roisin.. Jag fattar inte skillnaden rent tekniskt mellan Pirate Bay och Google.. Pirate Bay förmedlar ju bara länkar till s.k torrents. Det är ju användarens uppsåt som i så fall skulle vara ett fall för rättvisan. Det som sker nu är mer en "give a dog a bone" fars. Personligen så är jag rätt glad över att entertainmentpamparna får betala igen lite.. Tro mig... Det är / var inte mycket pengar som till slut hamnade i artistens ficka på den gamla goda LP och CD-tiden. Dock så fanns det självklart undantag. nej jag hoppas fler band "blir egna" och startar upp sina egna "betalsiter" där de ger kunden möjlighet att kompilera sina egna skivor. Det är fan så irriterande att behöva köpa en fulllängdare med 2 bra låtar och 8 kassa bara för att få tag i den låt man vill ha.

    Oh Ah Kennedy... Fan hjag grät som ett barn i går kväll!

    SvaraRadera