tisdag

Nackaismen

Min första dag som parkis blev precis så bra som jag hade hoppats på. Vrickade arbetskamrater, solsken, krattor, löv, sand, matlådor och kallvattendusch som avslutning. Höjdpunkten blev när vår lilla lastbil blev stoppad av jordklotets mest påtända man mitt på Fleminggatan som kom bärandes på en stor säck som han ville lägga på vårt flak. Han måste ha skjutit i sig en brandgul mördarkanyl och lär väl bli tvungen att slå på en jordpuka som bromsraket i Rålis om tre dagar för att kunna landa.


Av någon anledning kom jag att tänka på Albins skolbetyg när jag satt på tvärbanan hem.
När Albin gick ut grundskolan så hade han femma i religionskunskap och efter gymnasiet fick han slutbetyg 2 i samma ämne.
Första lektionen i gymnasiet fick Albin veta att några av klasskamraterna inte behövde närvara vid religionskunskapen på grund av att dom tillhörde andra religioner än kristendomen. Albin som än idag tycker att alla ska följa samma regler ifrågasatte det hela och menade att ämnet inte hette kristendom utan religionskunskap och frågade magistern om vad det är som gör en religon till en religion. Majen visste inte riktigt, men mumlade något om att det krävdes en helig text.

Albin som var obstinat redan då gick hem och bildade religionen Nackaism och skrev en helig text som i stort sett gick ut på en enda regel och det var att man absolut inte fick närvara vid lektioner som inte var obligatoriska för alla i klassen, plus lite svammel om att Nacka sitter i en av strålkastarstolparna på Söderstadion och skyddar alla som håller på Hammarby.
Vid nästa lektion lämnade Albin över sin heliga text till magistern och avlägsnade sig sedan från lokalen för att under resterande gymnasietid ej återvända. Resten av tiden i gymnasiet gick Albin istället till gympasalen och lirade boll eftersom Nacka hade gillat det.

Slutbetyget 2 motiverades med att det låg något i det som Albin hade menat på och att det därför skulle vara fel att helt underkänna Selin. Dom övriga som var befriade från lektionerna om religion fick betyg 3 och Albin anser än idag att han borde ha fått en femma - han hade ju skapat en helt ny religion och det måste väl räcka för att få det högsta betyget.

Jag blir så förbannad...

6 kommentarer:

  1. En elefant glömmer aldrig...vad nu det har med det här att göra...

    SvaraRadera
  2. Jag samlar på elefanter! Fast... det har nog inte heller med saken att göra! Jag tycker iaf att det var oerhört kreativt att skapa en egen religion!

    SvaraRadera
  3. Nacka blev gnagare. Hans bajenkänsla var inte mycket värd när AIKs kassör Sven "Banken" Olsson kom med checkhäftet. Märkligt att ni hyllar en sån kappvändare.

    SvaraRadera
  4. Vi har i alla fall någon att hylla och vi gör det - vi är inte så upptagna med att hata.

    SvaraRadera
  5. En matta och en rock till mamma var det han fick har jag för mig. Men snabbt insåg han vad hemskt ajk var så han drog snabbt som ögat till italy.

    SvaraRadera