lördag

Nervositetblock

Egentligen så borde jag väl skriva om den Allsvenska starten idag, men för att blockera min nervositet så koncentrerar jag mig istället på lite datanörderi genom att hylla min nya datamaskin (som just därför antagligen brakar ihop ögonaböj).

Istället för gamla VGA- och DVI-anslutning till skärmen sitter jag och gottar mig med en fiffig HDMI-kabel. Givetvis ser man absolut ingen skillnad i bildkvalité med enda ögat, men själva känslan av att man är hypermodern är angenäm. Antar att det är ungefär som för bilmeckare när dom slafsar in hästkrafter under huven som ändå aldrig kommer att andvändas - det är vetskapen om att man har det som tillfredställer.


Fast det absolut bästa med datamaskinen är att moderkortet är utrustat med Instant Boot som fungerar efter lite uppdatering av BIOS och fiffleri och som gör att hela skiten startar på 4 sekunder. Hemligheten är dock inte ny teknik utan ett finurligt knep. När datorn stängs av bryts inte strömmen som vanligt, utan först sker en omstart. Därefter laddas operativsystemet och datorn försätts i viloläge. När det sedan är dags att starta igen gäller det bara för systemet att återställa från det sparade tillståndet. Långsammare avstängning byts helt enkelt mot snabbare uppstart.
Det är så skönt att Albin då och då stänger av och sen sätter på bara för att få uppleva hur det smackar till på skärmen och så är allt redo för bruk.


Kan inte någon läkare uppfinna Instant Albin Boot som kan aktiveras dagen efter krogbesök så att Albin glatt studsar upp ur bingen på 4 sekunder...

3 kommentarer:

  1. Vet inte men, tänk om det blir fel i den där Albin Booten, så att Albin gör ALLT på 4 sekunder. Det skulle kunna bli en ganska stressigt liv. Ohc tråkigt för andra inblandade kanske... Hm.

    SvaraRadera
  2. Kanske det, men då kan man ju göra det 4000 gånger på raken istället...

    SvaraRadera
  3. Haha... det kan nog också bli tråkigt, för andra inblandade...

    SvaraRadera