torsdag

Minustjugotreidagigen!


Enligt väderleksrapporten på TV igår så skulle det bli en aning mildare (om man nu kan kalla -23 för milt) idag - JO HEJ DU! - det är sjuka minus 23 den här morgonen också. Som om det inte räckte med att knalla till Zinken en gång i den temperaturen så upptäckte jag när jag låste upp A-lagets omklädningsrum för att hämta deras svettiga kläder att jag har fått med mig Pias dörrnycklar och alltså låst in henne i lägenheten. Det betyder att jag efter min morgonträning om en stund måste gå hem igen och låsa upp och sen återigen gå tillbaka hit till Zinken. Men då har det ju blivit ljust och är förhoppningsvis inte fullt lika svinkallt.

~~~~~~

I väntan på det jag ska skriva om jobbcoacherna så bjuder jag på en liten favorit i repris.
1994 skulle det där laget från Östermalm ta över driften av Mälarhöjdens IP och eftersom jag givetvis inte kunde finna mig i att arbeta under det packet så sa jag upp mig efter nästan 10 års tjänst. Staden gav mig som plåster på såren ett fett avgångsvederlag så jag upplevde sedan en av mina bästa somrar någonsin, jag såg alla Hammarbys fotbollsmatcher - både på hemma- och bortaplan - och Sverige tog VM-brons borta i USA. Att det dessutom var soligt och varmt som sällan tidigare gjorde det liksom inte sämre att vara ledig med fickorna fulla med kosing.
Men även om jag inte gick på A-kassa så var jag ändå tvungen att skriva in mig på Arbetsförmedlingen av någon underlig anledning och såhär lät det.

- Vad har du jobbat med innan?
- Jag basade över idrotten i distrikt Brännkyrka.
- Idrotten?
- Ja, spjut, kast med liten boll, ishockey, fotboll och sånt. Jag ansvarade för 3 idrottsplatser, 27 bollplaner, Årsta sportfält och ett friluftsbad.
- Men vad gjorde du?
- Vadå gjorde? Jag planerade arbetet, klippte gräs och körde ismaskin.
- Vad är en ismaskin?
- Det är en maskin som gör is. Tänk inte - skriv bara.

1 kommentar: