onsdag

Va, betalar bolag moms?!


Nu när det återigen är på tapeten med att klubbarna som har bildat bolag ska betala kostnaderna för polisens bevakning under matcherna så måste jag tyvärr skriva lite om det hela igen.
Notan för ÖIS var på hela 2070 kr, så jag gissar att det var 2 konstaplar som passade på att se matchen och sen fick ÖIS en faktura för tiden - 2 timmar x 2 x 517,50. Säg att Örgryte hade 2000 åskådare på matchen som betalade i snitt 200 kr i inträde så fick staten in 24 000 kr i moms och tjänade således 21 930 kr. Jo, så är det faktiskt, bolag betalar i motsats till föreningar MOMS!
Det betyder att om Bajen har 7000 betalande åskådare på Söderstadion så får storebror in drygt 100 000 kr i moms och det räcker till sisådär 193 bevakande poliser om man räknar på ÖIS-exemplet där Kling & Klang kostade 517,50 i timmen.

Jag har berättat följande ett antal gånger vid det här laget, men det tål tydligen att skrivas igen.
I början av 2000-talet så läste jag en rapport som en nationalekonom hade skrivit ihop och han hade räknat ut att vid varje tillfälle som Råsunda var fullsatt (derbyna lockade så mycket folk på den tiden) så tjänade staten ca 5 miljoner efter alla kostnader. Man räknar nämligen inte enbart utgifter - man tar även med intäkter när man bokför. Detta är något som politikerna i sin populistpropaganda håller tyst om, man ropar bara KOSTNADER! och vet att det ger röster eftersom folk inte har förmåga att tänka sig själva hela vägen in i mål.
5 miljoner plus, som idag antagligen är mycket mer, ser jag som en hyfsat god affär.

Jag har i exemplet med Söderstadion inte räknat med momsen som trillar in på öl- och matförsäljning, inte heller har jag tagit med moms på resorna till och från arenan. Det är nämligen så att allt du gör tjänar staten stålar på. Alternativet är att Hammarby inte har råd med sin verksamhet och då tjänar ingen någonting alls. Inte du, inte jag, inte storebror. Grattis.

Är man för detta vansinne så får man glatt räkna med att alla bolag som drivs i vinstintresse ska betala för polisbevakningen och då får man vara beredd på dyrare tåg- och flygbiljetter, dyrare banker, dyrare öl på krogen och så vidare. Det är alltid du som betalar i slutändan, med eller utan populistiska dårskaper i politikernas jakt på den enfaldige medborgarens värdefulla röst.

Vi kommer att få betala ungefär 16-18 000 kr i moms för biljettintäkterna från kvällens match mot Sirius och jag lovar att det täcker lönen för BP och Hasse som brukar vara här och hålla koll på läget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar