onsdag

Bandyidioti

Riksidrottsnämnden har bestämt att Hammarby Bandy ska betala böterna på 75 000 som förbundet gett klubben. Jag har tidigare skrivit om hur befängt det här är och ska inte upprepa den sågningen utan nöjer mig med att skriva att i min lilla värld så är det den som är ansvarig som kan straffas om något går fel. Den som var ansvarig för säkerheten på Friends Arena var arenans egna säkerhetsansvarige  - alltså den man som gav oss i Hammarby order om att avlägsna våra publikvärdar framför klacken när det var 10 minuter kvar av matchen. För mig är det svårt att förstå hur man kan få böter för något som man inte ansvarar för, när man dessutom bara följer de order som delas ut från den som faktiskt bär ansvaret.




75 000 kr kanske inte låter så mycket, men tänk då på att Hammarby Fotboll omsätter ungefär 10 gånger mer än bandyn, så det är alltså i runda slängar som att fotbollen skulle tvingas betala 750 000 kr. Jag har fått frågan om hur jag ställer mig till att jobba halvtid  - med bland annat arenasäkerhet - under nästa säsong, men nu är risken stor att förbundet har avlivat mina chanser till att få tillbaka mitt drömjobb. Hur det stärker Bajens möjligheter till att utveckla säkerheten under matcherna får ni väl fråga Riksidrottsnämnden om.

75 000 kr är lite drygt den summa som jag hade innestående i övertid och som jag gick med på att stryka genom att jobba hemifrån med hemsidan under uppsägningstiden. Man skulle lite krasst kunna säga att jag under min 6 säsonger jobbade ihop till förbundets böter. Hoppas att förbundspamparna får det trevligt under resan till nästa bandy-VM för mina pengar - det är väl ingen som inbillar sig att stålarna går tillbaka till föreningarna för att förbättra säkerheten vid matcherna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar