måndag

Bekänna färg

”Entusiasmen vet inga gränser över det nya AIK-stället.” Skriver Mundebo. Det som först ploppar upp i Albins huvud är hur stor makt Firman egentligen har i den klubben.
Den som är någorlunda insatt i huliganism i Sverige vet att orange är Firmans färg. I den löjliga maktkampen som pågår på den så kallade ”Sverigescenen” mellan clowner som KGB, DFG, Wisemen, just Firman och sådana grupper av osäkra unga män så är det hur man/dom än vrider och vänder på det Firman som ”leder” och det är dom man först kommer att tänka på när någon nämner huliganism. Sen får alla kepsnissarna som håller på mitt Hammarby och andra lag tycka vad dom vill. Firman var först och deras färg är orange.

Att då AIK väljer att skaffa sig ett reservställ som lyser orange och att dessutom tränaren är skrudad i en scarf som är orange finner jag ytterst märkligt. Det finns ju trots allt några andra vackra färger att välja på. Grönt och vitt t ex.

Hur gick då valet till? Har föreningen blivit hotad? För det är väl inte någon som på fullt allvar tror att ingen i gnagets styrelse känner till kopplingen mellan färgen orange och huliganerna i Firman?

Bortser man från den kopplingen så var det förbannat stiliga dräkter.

Sådär, det har framförts synpunkter på att bloggen har varit blek på sistone. Nu kan jag tänka mig att det är en och annan som har sitter där med blek nos och jag ser fram emot kommentarer där jag förklaras idiot.
”Kritisera AIK?! Hur vågar han?”

Den dagen Bajen spelar i KGB-kepsar så lovar jag att kritisera även det.

6 kommentarer:

  1. Om du hade följt debatten så hade du förstått att det var ironi. Ballonginlägget alltså. Snarare är det uppror bland tradionalister som framför allt försvarar Svart/gult/vitt i alla lägen. Firman har knappt nämnts. Det är väl åtminstone 8 år sen de vände på bombarjackorna. Sen har vi en falang där AIK merchandising är rätt drivande, som vill ha ut nya produkter. Precis som de stora farbröderna ute i Europa. Jag köper, som du vet, gärna en crazy tredjetröja förutsatt att färgvalet inte ser ut som våra konkurrenter. Jag tror att det är Adidas, som antagligen sett vilka jättesucceer som FCB och Valencia haft med Naranja-tröjor som ligger bakom här.

    Smolken i glädjebälkaren här var ju de orange/svarta halsdukar som ledningen hade på sig i Borås. Iväg med de till närmsta förbränningsstation snarast eller sjänk de till SOS Barnbyar All Star 11. Om de nu behöver halsdukar.

    Tröja - Ja, Halsduk - Nej

    SvaraRadera
  2. Här är förresten artikeln som ledde till att jag skrev ballonginlägget. Det kanske borde framgått.

    http://www.svenskafans.com/fotboll/artikel.asp?id=142760

    SvaraRadera
  3. Försökte just lämna en kommentar på din sida men misslyckades.
    Men jag lyckades tydligen i mitt upppsåt att reta ditt svartgula hjärta.

    Jum jum jum...

    SvaraRadera
  4. Föresten, vad var det för färg på märket på den där toppluvan som Tjärnström så glatt poserade med?
    Fast det kanske var en 8 år gammal bild?

    Mo ha ha haa...

    SvaraRadera
  5. Och jag åt en mandarin imorse...

    SvaraRadera
  6. I den inofficiella tävlingen, avvikande färg från originalet, är Västtyskland gröna tröjor från VM 1974 helt outstanding. Avslutningsvis vill jag bara säga som gnagare, att en match till i de där jävla oranga tröjorna och jag börjar hålla på Gideonsberg. Byt ämne ny så vi kan komma vidare.

    SvaraRadera