söndag

Kapitalistnunna


På framsidan dagens resebilaga "Resor" i DN är det en stor bild på en skrynklig tant i vit teka. V visade mig bilden och frågade om jag kände igen henne. Det gjorde jag, det är gumman som satt uppe i Bayontemplet i Angkor och som skinnade oss på varsin dollar efter att ha lurat ner oss på knä och eldat igång några rökelser. När vi var färdiglurade av henne så lät vi oss luras på samma sätt av hennes polare, sen fick det räcka, när nunna nummer tre ville tjäna ett par dollar på oss så tog jag V i armen och lotsade ner henne ut ur templet.

I DN:s reportage står det att läsa följande.

”I en nisch i templet sitter en gammal nunna i vita kläder. Håret har vuxit ut någon centimeter från det rakade huvudet och lyser som silver i solen. Hennes ansikte förmedlar samma frid som Buddhornas omkring henne.”

Det stämmer kanske, men hennes rökelser och mina böner funkade inte. Jag bad självklart alla andar att dom skulle se till att Bajen blev svenska mästare i år och det sket sig ju så det både räcker och blir över. Bluffnunna…

Bilden är tagen ungefär där hon dök upp inne i Bayon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar