tisdag

Dödade du bara en!?



Mitt öga läser att djupingarna har ändrat lagen så att det numera är svårare att bli dömd till livstid för mord och att det idag inte räcker med att rätt och slät och rått avluta någons liv. Ånej, så lätt är det inte du måste planera det hela väl eller medvetet utsatt offret för lidande (är det inte det man gör när man mördar?!) eller ta kål på fler än en person eller vara del av organiserad brottslighet eller alla eller några av ovan nämnda alternativ.

Vilket alltså betyder att om jag går ut på gatan och hugger ner första bästa stackare i mina vanliga kläder med sisådär 40 djupa knivstötar så blir straffet 10 år och jag är en fri man om typ 7. Men om jag sätter på mig en skinnväst med texten Bandidos på ryggen, går ut och slår ihjäl någon med mina bara händer så kan jag dömas till livstid.

Läser vidare om ett kräk i Kalmar (skitby) som högg en kniv i ryggen på en 65-årig kvinna i runda slängar 20 gånger och som lök på laxen försökte han dessutom strypa damen för att vara på den säkra sidan. Domen blev 10 år och utvisning.

Detta betyder i sin tur att om jag upprepar detta vansinnesdåd så kan jag vara en fri man om 7 år. Om jag istället får för mig att sälja ovanligt stora mängder marijuana – en drog som gör en människa snäll - så kan jag dömas till livstid eftersom sexualbrott och narkotikabrott i dagens Sverige oftare leder till livstid.

Man kan tycka vad man vill om detta – men i mitt öga är ett mord ett mord och det är för mig det grövsta och mest avkyvärda brottet som existerar.

2 kommentarer:

  1. Jag kan ju tycka att brott mot barn och kvinnor är de lägsta brotten av alla. Pedofili och våldtäckter är så lågt.

    SvaraRadera
  2. Jag försvarar givetvis inte dom brotten, men jag blir hellre våldtagen än mördad.

    SvaraRadera