måndag

Rakade spåret mot döden


Jag har torskat lite på Canal+ seriekanal och det har fått mig att fundera på ett och annat. Igår såg jag på Pacific där dom krigar varandra både sönder och samman och när jag satt där och såg hur kroppsdelar flög åt alla möjliga håll så kom jag på att i nästan alla krigsfilmer så är soldaterna nyrakade hela tiden.

Eftersom jag är blind på ena ögat och inte ansågs korkad nog att bli malaj (nuförtiden heter det nog inte malaj utan har väl istället någon slags beteckning som t ex R2-D2 eller nått) så har jag inte gjort lumpen så det kan vara så att man får lära sig att hur kukigt det än är så ska man jävlarimej raka sig varje dag. Granaterna flyger runt skallen, men det är bara att dra upp bajonetten och hyvla av stråna. Men jag kan säga så mycket som att om jag befann mig mitt i ett sånt där helvetiskt slagfält så inte fan skulle jag bry mig om att skaffa mig lena kinder - jag skulle försöka behålla huvudet på kroppen.
I gårdagens avsnitt led dom dessutom brist på vatten - men det lilla dom hade använde dom tydligen till att raka sig med. Fiffigt.

I serien House får man se hur han och hans team avsnitt efter avsnitt ställer alla möjliga feldiagnoser och nästan har ihjäl varenda patient som har oturen att hamna på deras avdelning. Sjuklingarna spyr ur ögonen, gråter ut röven, tappar naglar och hår, blir blåa, gröna, bruna, röda, prickiga, rutiga och genomskinliga innan stackarna till slut mirakulöst tillfrisknar på slutet av varje program. Om Dr House och hans gäng klassas som det bästa teamet som finns så vill jag verkligen inte hamna hos det sämsta.
Skulle dom inte en enda gång kunna lyckas ställa rätt diagnos så att patienten blir frisk direkt - eller ännu mer realistiskt - dör på stubben av deras totala felbehandlingar.

Nej, tacka vet jag torsdagar och serien V, den går liksom ut på att vara overklig och vem har sett en ödla med skägg...

1 kommentar:

  1. Man får mindre glapp i skyddsmasken som nyrakad. Kan rädda ens liv om man blir utsatt för en CBRN-attack. Det blir ganksa självmarkerande under övning med tårgas.

    SvaraRadera