söndag

Aha!

Kokabuske


Nu fattar jag varför så många vill vinna den där pokalen!

Håller just som bäst på med att läsa boken "Kokain" som är författad av Lasse Wierup och Erik de la Reguera och jag bläddrade nyss förbi några sidor som handlade om olika fantasifulla sätt som den vita drogen har smugglats på - man kan väl säga att jag smålog lite när jag fick syn på den där artikeln i Aftonbladet som ni kan klicka er till ovan här.

Boken är precis så intressant som jag hade hoppats på - här får ni lite siffror att fundera över, särskilt om ni är nikotinmissbrukare.

Vi som gick i plugget på 70- och 80-talet fick ju lära oss att man blev råtorsk direkt om man fick för sig att testa kokain, men riktigt så beroendeframkallande är det tydligen inte. Det är nästan lite svårt att bli beroende av kokain, bara lite lättare än vad det är att bli alkoholist och det är ett jävla jobb kan jag lova.
USA:s ledande beroendeforskare James C Anthony har räknat ut att en av 20 riskerar att bli beroende inom två år av regelbundet bruk. Av de som fortsätter längre så stiger siffran till 17% - samma siffra för alkohol är 15% och för det dödliga giftet nikotin landar vi på hela 32%.
Listan ser ut så här:

Tobak 32%
Heroin 23%
Kokain 17%
Alkohol 15%
Amfetamin 11%
Canabis 9%


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar