lördag

Konsten att råna sin egen bank

Att Hammarby Bandy krävs på 75 000 kr av förbundet är så inihelvetes dumt så jag blir yr i huvudet. Inte nog med att det minskar mina chanser att få tillbaka mitt jobb nästa säsong, det skadar varumärket Hammarby och framför allt så är Hammarby helt och hållet fri från skuld. Jag har redan skrivit om det här tidigare, men jag tar några korta punkter igen.

Det är Bajens fel

1. Det var förbundet som arrangerade matchen och det var deras vakter som skötte visiteringarna vid insläppen och därmed skulle ha förhindrat att det kom in några bengaler på arenan.

2. När dom började elda så fanns det inte en enda av förbundets vakter framför läktaren, det var först när vi från Hammarby hade ropat ut i radion och undrat vart dom var som det kom några. Men när dom orkade visa sig så hade bengalerna redan brunnit klart.

3. När vi kom till säkerhetsmötet på förmiddagen så fick vi order om att ta bort våra publikvärdar framför klacken när det var 10 minuter kvar av matchen. Man ville på så sätt förhindra bråk, eftersom man menade att alla skulle storma ändå. Vi från Hammarby tyckte att det skulle ha varit bättre att be folk stå kvar uppe på läktaren fram tills matchen var slut.

4. Att det överhuvudtaget var stolar över en hel ståplats berodde på att dom inte hade hunnit fått dit några ståplatsräcken till den nybyggda Friends Arena och sa att man helt enkelt fick räkna med att ett antal stolar skulle gå sönder.

Det finns mycket mer att skriva om det här, men man kan ju framför allt undra på vilket sätt förbundet ska använda Hammarbys pengar för att förstärka säkerheten på sin egen final nästa år. Det räckte tydligen inte med intäkterna från 38 000 åskådare (varav säkert 30 000 höll på Bajen) plus tevepengar. För att inte tala om på vilket sätt dom tror att säkerheten på Zinken blir bättre av att Hammarby nästa säsong har en person som jobbar med detta, istället för två.

Går Hammarby till final även nästa år så är ett alternativ att lämna WO eftersom det helt enkelt är för dyrt för klubben att delta. På så sätt slipper förbundet problem...och publik.


3 kommentarer:

  1. §3 i Tävlingsreglementet anger bland annat att bengaler är förbjudna, §4 anger att "förening var supportrar begår förseelse mot § 3" kan få böter och/eller poängavdrag.

    Det är alltså inte så konstigt att Hammarby får betala böter. Drabbar det klubben så kanske också Bajen-fans fattar att det är en dålig idé, till skillnad från om det drabbat några som de inte bryr sig ett skit om.

    SvaraRadera
  2. Eller så har man vakter som griper de som bryter mot reglerna så att individerna som begår brottet får ta straffet och inte klubben.

    SvaraRadera
  3. Gruppbestraffning är 1600-tal. Om jag parkerar fel så är det jag som ska betala böter, inte 4-5 av mina bästa vänner för att jag på så sätt ska förstå att folk jag bryr mig om drabbas om jag bryter mot de regler som finns.

    SvaraRadera