fredag

En sjuk värld


Nu när det skall krävas sjukintyg från första sjukdagen så ställer jag mig frågan hur dom har tänkt sig att genomföra denna magnifika omstrukturering i medborgarnas vardag?
Föreslår man något bör man väl ha hela paketet klart? Hur ska detta gå till rent praktiskt?

Tanken är kanske vacker, men ska man införa dessa nya regler så måste man väl först bygga ut väntrummen på alla vårdcentraler, utbilda och anställa långt fler läkare? Läkare som ska ägna sin dyrbara tid åt att sitta och skriva ut intyg på löpande band åt folk och fä som har lite ont i halsen eller måndagshuvudvärk. Det är möjligt att jag har fel, men jag inbillar mig att dom flesta sjukskrivningar är dom korta som idag inte kräver intyg.

Eller är det så att den nya regeringen har sina privata läkare och aldrig har satt sin fot på en överbefolkad vårdcentral. Kanske tycker dom att dom läkare vi har är lata, drar benen efter sig och har för lite att göra?

På Södersjukhusets akut sitter det idag folk och väntar så länge som 15-20 timmar för att få hjälp. Jag är hyfsat säker på att dom inte delar eventuella uppfattningar om att det råder överskott på läkare.

Vad gör föresten den stackare som vaknar mitt i natten med bombastisk diarré? Är det meningen att hon eller han ska släpa sig iväg till ett överfullt väntrum och sen sitta där i timmar och skita på sig?
Nej, förlåt, jag glömde, det är ju bara att ringa sin privatläkare så kommer hon/han och gör ett hembesök. Det kostar väl bara någon tusenlapp eller två.
Fnys…väntrum, där sitter ju packet och tattarna.

1 kommentar:

  1. Mmm, och i vinterkräksjuketider skall man til sjukan och smitta ner alla andra för att man behöver ett intyg!! SMART!! Själv ska jag på medicinsk utredning på Sophia Hemmet... Hua.. Fint skare´va.... BLÄÄÄÄ!!! Fast å andra sidan det är nu man verkligen får veta hur mycket jag kan jobba.. Inte hur mkt sjuk jag är.. För det är ju inte intressant!! It´s all about the money!!

    SvaraRadera