tisdag

Åka vilse


Sitter här och skriver restips till en god vän som ska åka till Thailand och blir sugen på gränsen till vanvett på att åka ”hem” när jag tittar på bilder och tänker mig resvägar och snokar rätt på guldkorn.

Det slår mig hur mycket kunskap som jag faktiskt har samlat på mig under alla resor dit. Man tycker ju att man mest sitter i en bar och att man då och då råkar förvirra sig ner på en strand - men sen när man börjar tänka så är det en hel del saker man har upplev och en hel del platser man varit på där ingen vit man tidigare satt sin fot – för att inte tala om alla sjuka saker man har upplevt.

Numera är det rätt insnöat att säga att man ska åka till Siam och föga originellt eftersom var och varannan svensk färdas dit bort varje år.
Men när vi började åka dit på 80-talet så var vi endast ca 20 000 svenskar om året som trippade dit, mot dagens ca 250 000. Plus att på den tiden så åkte folk till typ Mallis och om man reste utanför Europa så var man en riktig globetrotter och ansågs vara en äventyrare. Fan, idag tittar det ju upp en svensk ur varenda buske vart man än hamnar på jordklotet. Jag brukar säga att thailändarna måste tro att det bor 200-300 miljoner människor i Sverige.

En annan sak som är intressant är att när vi först åkte så betalade vi ungefär 6 900 kr för att flyga med galningarna Aeroflot. Idag får du en biljett med samma bolag för ca 5 000 kr eller ibland t o m 4 000 kr och då har dom ändå nya plan nu – när vi åkte på 80-talet så hade som blommiga säten och det kunde ta 3 dygn med alla mellanlandningar att komma hem.

Ibland tåras mitt öga när jag tänker på hur exploaterat Thailand har blivit och jag fick nästan hjärtstillestånd häromåret när jag på Koh Chang för första gången i Siam såg en svensk reseledare som spatserade in på serveringen där jag satt och drack frukost. Eller ta Chaweng Beach på Koh Samui där området ovanför stranden en gång i tiden såg ut som på bilden här uppe - nu är det ett helt köpcentrum med Mc Donalds och hela faderullan på samma plats.
Men då brukar jag tänka på att Thailand är till ytan ungefär lika stort som Sverige och jag har inte ens sett halva vårt land än.
Jag har hela norra Thailand kvar att åka vilse i.

Phum rak khun Siam.
Sawadee cap!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar