fredag

Lär lärarna

Lärarnas nya avtal är tydligen rott i hamn och det är väl som det är med det. Det jag kan tycka efter att ha jobbat på Mariaskolan i några år är att en del av alla lärarnas lediga veckor borde användas till att dom måste provjobba (praoa, prya, prutta eller vad det kallas nuförtiden) ute på något annat ställe för att på så sätt få lite mer kontakt med världen utanför skolan. Det där med att dom jobbar 45 timmar i veckan tillåter jag mig att garva så högt åt att det kommer några droppar kiss. Jomenvisst finns det många lärare som är seriösa och verkligen sitter hemma och rättar prov, förbereder lektioner och har sig så att det blir 45 timmar i veckan sammanlagt, men det är jävligt långt ifrån alla.

Det är synd att säga - men alltför många av lärarna har gått raka vägen från skolan till skolan och därför aldrig fått uppleva vuxenvärlden på riktigt. Detta gör att många barn helt enkelt undervisas av vuxna barn - om ni inte tror mig så kan jag ordna ett studiebesök i kopieringsrummet på Mariaskolan så att ni med egna ögon (öga) kan få se hur dessa så kallade vuxna människor beter sig när dom kivas om vem som ska få leka med kopieringsmojängerna först.
Nej, ut med lärarna på marknaden så att dom blir vuxna och på så sätt kan uppfostra barnen till vuxna människor.

Nu kanske någon tycker att jag var lite hård mot de stackars lärarna och det beror på att jag var just lite hård. Jag har nämligen svårt för deras slogan "Världens viktigaste yrke". Ett grundkrav jag har på de som ska uppfostra våra unga medborgare är att dom först och främst lär ut att det inte finns några som är mer värda än andra. Det finns däremot en del som har bevisat att dom är mindre värda - ett sätt att bevisa det är att gå runt och tycka att man är mer värd än sin omgivning.

9 kommentarer:

  1. Tiden räcker aldrig till.. lärarna planerar utvecklingssamtal o ska få till det med 30 elever o föräldrar. Telefonsamtal alla dagar o tider på dygnet från föräldrar o elever. Föräldramöten, Planeringstid inför lektioner, Arbetslagsmöten,föreläsningar,nya styrdokument från regering, kompetensutbildning som ofta sker på kvällstid, egna medarbetarsamtal, så tror inte de direkt fuskar.. mm mm
    // fröken Löken

    SvaraRadera
  2. Jaha, dom har det alltså precis lika körigt som alla andra - men med en jävla massa extra ledighet.

    SvaraRadera
  3. Tänk att alla är experter på läraryrket och att det sticker i ögonen att lärarna har ca 5 veckor mer "ledighet" om året. Under dessa lov, ägnas det tid åt planering, rättning osv.
    Jag kan hålla med dig om att en del lärare, skulle kunna behöva få sig en dos av verkligheten. Du kanske skulle ta och prova på att vikariera som lärare en termin, så kan vi se om du är av samma åsikt sedan vad gäller arbetet de gör och lägger ner.
    Tror du på fullaste allvar, att lärare inte lär ut att ingen människa är mer värd än någon annan?
    Marie

    SvaraRadera
  4. Det är alltid lika trevligt när man lyckas skriva något som berör.

    Självklart så fattar jag det och därför tycker jag att det är en ovanligt enfaldig slogan. Jag kan inte tyda den på annat sätt än att lärare anser att deras yrke är viktigare än alla andra.
    Men vad fan vet jag - jag kanske hade för dåliga lärare.

    Kanske är därför jag jobbar 60 timmar i veckan...

    SvaraRadera
  5. Albin - för att få tyst på dina dumheter: ställ dig i Hjulstaskolan en vecka som klassföreståndare. Efter den veckan lämnar du ny rapport om hur slappt det var....

    SvaraRadera
  6. Och den övertiden som du jobbar, den tar du ut som ledighet, när du vill under året? Eller väljer att få övertiden i pengar?

    Är det så mycket konstigare att lärarna får sina lov? Nej, det är ju inte det.
    Marie igen

    SvaraRadera
  7. Jag har aldrig sagt att det är slappt - men det är det inte att jobba som t ex undersköterska heller.

    Jag får överhuvudtaget inte ta ut min övertid på något sätt - utom som komptid när jag är sjuk. Istället så måste jag hyra ut mig själv som arbetskraft och jobba någon annanstans hela sommaren för att klubben ska ha råd att ha kvar mig som anställd.

    Men egentligen så har ni missuppfattat hela alltihopa, det här handlade inte om att jag missunnar lärarna sin ledighet - jag vet att det är ett rent helvete att hålla reda på eleverna ibland - jag menade att man skulle kunna passa på att utbilda lärarna i vuxenliv under en kort del av loven.
    Har man "Världens viktigaste yrke" så vill man väl försöka bli så duglig som möjligt på att utföra det. Lärare om några borde väl törsta efter kunskap och erfarenhet.

    SvaraRadera
  8. Så kan vi passa på att utbilda er andra i hur verkligheten ser ut i skolan också eftersom alla har åsikter om hur det ska vara osv, men sen aldrig sätter sin fot i skolan om de verkligen inte måste. Vi kan ta en kort del av er korta semester till det...

    SvaraRadera
  9. Jo jag vet, jag har ju som sagt jobbat i sisådär 3 år på en skola och jag är inte blind på båda ögonen.

    Jag kommer hur som helst aldrig tycka att någon ska gå runt och basunera ut att just det dom gör är viktigast. Alla är viktiga för mig.

    Om det inte skulle vara för sopgubbar då. Utan lärare så klarar vi oss ett tag - men utan sopgubbar så dör vi allihopa rätt snart och det i vidriga sjukdomar.
    Sopgubbe - världens viktigaste yrke (i alla fall viktigare än lärare).

    SvaraRadera