torsdag

Grekland i ruiner


Grekerna är väl vana vid ruiner, så nu när ekonomin även den har rasat ihop så borde dom kanske vara vana, men istället så protesterar dom skiten ur sig.
Först och främst så vill jag säga att jag verkligen inte är särskilt insatt i vad det är som har gått åt pipan med deras ekonomiska system - det är det nog ingen som fullt ut är. Men känslan jag får är att det är lite som att någon bortskämd snorunge har levt på pappas pengar hela livet och sen börjar fäkta med armarna när farsans deg plötsligt är slut.
- Men jag vill ha! Vill vill vill!!!
- Sorry, jag söp upp varenda euro.
- Men jag har ju alltid fått!
- Jepp, men nu är det slut med det. Pungen är tom serru.

Det värsta med den där soppan är nog att det antagligen är de som är mest bortskämda - vad jag har förstått så är det dom som är anställda av staten - som gnäller mest, alltmedan stackarna som har haft det sämst är de som får vara med att betala mest av överflödets lömska hästbett.

------

På tal om hästbett och överflöd så höll jag på att fekalspy häromdagen när jag på tevenyheterna fick se och höra när De Verklighetsfrånvarandes Konung Reinfeldt tårögt rapade ur sig att han tycker det är fel att dom som tjänar mest ska betala mer i skatt eftersom dom enligt honom är samhällsbärare.
Kom igen nu Fredde - de som verkligen är samhällsbärare är busschaufförerna, undersköterskorna, sopgubbarna och folk med liknande jobb och den gruppen tjänar inte mest i det här tjuvsamhället.
Men fläbbige Freddan tycker väl att det ska vara som i Grekland där en del har 14 månadslöner eftersom vissa tydligen är värda mer än andra - bara man slipper ta notan själv så.

2 kommentarer:

  1. Pension vid 47 och extra månadslön är bara 2 saker. Sen verkar det enligt en grek jag snackat med vara mer regel än undantag att bara skatta för max 50% av lönen. Klart staten är nära konken.

    Tånken

    SvaraRadera
  2. 47?! Då hade ju Bagdad varit pensionär i 20 år nu!

    SvaraRadera